1 kwietnia 2014 z inicjatywy NSZZ Solidarność Oświaty i Wychowania, we współpracy z Podkarpackim Centrum Edukacji Nauczycieli w Zespole Szkół nr 3 w Rzeszowie odbyła się konferencja metodyczna dla nauczycieli języka polskiego. W ramach konferencji dr Dariusz Zięba nauczyciel 9 Gimnazjum w Rzeszowie przeprowadził lekcję pokazową, której temat brzmiał : Kogo spotykamy w wierszu Marcina Świetlickiego Czwartek? Przeprowadzenie zajęć nie tylko przed nauczycielami, ale również przed zupełnie nieznaną grupą młodzieży gimnazjalnej było wielkim wyzwaniem dla prowadzącego.
Na początku lekcji nauczyciel ustalił zasady współpracy – wy nie przeszkadzacie, nie dekoncentrujecie się, żadnymi szelestami czy rozmowami. Prowadzący wprowadził element tajemnicy, nie przedstawił się uczniom, chcąc pozostać anonimowym i w ten sposób również chciał zaintrygować uczniów bohaterem wiersza, który będzie omawiany podczas lekcji. Po czym przedstawił krótko plan lekcji. Poprosił także uczniów o ocenę lekcji po jej zakończeniu. W tym celu dwóch chłopców na drzwiach wejściowych umieściło planszę z 3 emotikonami do wyboru i po zakończeniu lekcji uczniowie mieli ocenić lekcję jako b. dobrą, obojętną, złą.
Następnie zapytał młodzież na jakich stronach internetowych mogą znaleźć informacje dotyczące różnych postaci. Nauczyciel wykorzystując Internet - Wikipedię zaprezentował uczniom postać Marcina Świetlickiego. Zadając pytania o wartość internetowych źródeł, zwracał jednocześnie uwagę, że Internet nie jest nieomylny i należy często weryfikować, to co w nim znajdziemy.
Po „przedstawieniu” autora wiersza pytał uczniów czy zaintrygował ich ten człowiek, czy też jest dla nich obojętny. Próbował też dowiedzieć się jakie postacie ich ciekawią kim są i czym się zajmują. Początkowo młodzi nieśmiało odpowiadali na pytania, ale później zachęceni i chwaleni za ciekawe odpowiedzi przez nauczyciela zaczęli chętnie brać udział w dyskusji.
Szczególnie doceniony został przez młodych ludzi element dramatyczny – nauczyciel przebrał się oraz zadeklamował wiersz Czwartek. Po tym uczniowie z prowadzącym zastanawiali się nad postacią bohatera wiersza. Nauczyciel zwrócił uwagę uczniom, że w wierszu postać, która się wypowiada nazywa się podmiot liryczny.
Uczniowie próbowali zgadnąć kim jest podmiot liryczny, czego się boi, gdzie szuka pomocy. Belfer pytał też słuchaczy o to czego się zwykle boimy, co nas przeraża. Młodzi ludzie chętnie odpowiadali
i próbowali charakteryzować bohatera. Nauczyciel zaznaczył, że recepty na szczęście czy rozwiązywania problemów nie można szukać w Internecie, bo anonimowym ludziom na nas nie zależy. To najczęściej Ci których znamy, którym na nas zależy rodzice, nauczyciele mogą nam pomóc w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach i to właśnie oni powinni być dla młodych autorytetem.
Na końcu prowadzący podsumował lekcję, przedstawił jakie kwestie zostały poruszone i co uczniowie powinni zapamiętać, jak również pochwalił osoby najbardziej aktywne podczas zajęć.
Uczniowie ocenili bardzo dobrze lekcję przeprowadzoną przez Dariusza Ziębę.
W czasie 45 minut zostało poruszonych kilka kwestii, m.in. podmiot liryczny, Internet – kopalnia wiedzy czy śmietnik, jak należy właściwie korzystać z Internetu, czym jest Wikipedia, jakie informacje zawiera, kto może być autorytetem. Nauczyciel nie pozwalał uczniom być biernymi podczas lekcji, angażując ich i starając się poznawać ich opinie, pomysły. Lekcja była bardzo spokojna, wyważona,
i choć utrzymana w „luźnej” i przyjaznej atmosferze, poruszonych w jej trakcie zostało wiele istotnych spraw, tj.: wiara w Boga, liczenie się ze zdaniem i opinią innych znanych osobiście ludzi, a nie wirtualnych kolegów „przyjaciół”, pytanie o to czego się boi człowiek, gdzie, czy i w czym szuka recepty na życie. Sądzę, że zajęcia wywarły duże wrażenie na młodych ludziach i dały im wiele do myślenia. Była to nie tylko lekcja języka polskiego, ale również wspaniała godzina wychowawcza.
Nauczyciele zgromadzeni na konferencji także wysoko ocenili pracę kolegi Dariusza Zięby.
Lekcje pokazowe i możliwość rozmowy, wymiany doświadczeń z innymi pedagogami są niezwykle ważne dla rozwoju i ubogacenia warsztatu pracy każdego nauczyciela. Uczymy się przez całe życie i dobrze jeśli możemy to robić od najlepszych.
Autor tekstu : Katarzyna Milcarek- Mróz - nauczycielka I LO w Rzeszowie