• Strona główna
  • Działalność
  • Komisja
  • Akty prawne
  • Regionalna Sekcja
  • DLA ZWIĄZKOWCÓW
  • Linki
  • Strona główna
  • Działalność
  • Komisja
  • Akty prawne
  • Regionalna Sekcja
  • DLA ZWIĄZKOWCÓW
  • Linki
  • Strona główna
  • Działalność
  • Komisja
  • Akty prawne
  • Regionalna Sekcja
  • DLA ZWIĄZKOWCÓW
  • Linki

Komunikat prasowy KSOiW

  • 2025-09-26
  • 69
  • Udostępnij:

2025-09-26

Debata „Ku Polskiemu Obszarowi Edukacji” – diagnoza problemów i propozycje rozwiązań

W siedzibie Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” w Warszawie odbyła się debata pt. „Ku polskiemu obszarowi edukacji”, zorganizowana przez Krajową Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” we współpracy z Koalicją na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli NSZZ „Solidarność”, świata polityki, ekspertów prawa oświatowego, środowisk nauczycielskich i rodzicielskich oraz organizacji społecznych.

Debata, moderowana przez Hannę Dobrowolską i Waldemara Jakubowskiego, miała na celu wskazanie wspólnych kierunków reform, które odpowiadałyby na wyzwania stojące przed polską edukacją – kryzys kadrowy, rosnącą centralizację, problemy finansowania oraz pojawianie się nowych, kontrowersyjnych rozwiązań programowych.

Uczestnicy

W wydarzeniu udział wzięli m.in.:

  • Dariusz Piontkowski – poseł, były minister edukacji (Prawo i Sprawiedliwość),

  • Joanna Borowiak – poseł (Prawo i Sprawiedliwość),

  • Adam Kania – Fundacja Twoje VETO, przedstawiciel Konfederacji

  • Bartosz Kopczyński – Konfederacja Korony Polskiej i Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły,

  • Hanna Dobrowolska – KROPS, Ruch Ochrony Szkoły,

  • Jolanta Dobrzyńska – KROPS, ekspert oświatowy, publicystka,

  • Marek Puzio – radca prawny, Instytut Ordo Iuris, KROPS

  • Dariusz Kwiecień – Stowarzyszenie Katechetów Świeckich,

  • Teresa Pracownik – Konfederacja Korony Polskiej,

  • Dorota Kaczmarek – Konfederacja Korony Polskiej.

Główne zagadnienia debaty

Waldemar Jakubowski: godne warunki pracy i płacy

Przewodniczący KSOiW podkreślił konieczność szybkich zmian w zakresie finansowania polskiej edukacji – zobowiązania państwa polskiego do określonego poziomu wydatków w odniesieniu do PKB lub parytetu siły nabywczej. Wskazał także na konieczność powiązania płac pracowników oświaty z przeciętną płaca w sektorze przedsiębiorstw oraz na stworzenie skutecznych mechanizmów ochrony godności nauczycieli.
W przypadku dalszych zaniechań w tym zakresie kryzys kadrowy w oświacie będzie się lawinowo pogłębiał, co doprowadzi do upadku szkolnictwa publicznego.

Dariusz Piontkowski: stabilność finansowania i status zawodowy nauczycieli

Były minister edukacji Dariusz Piontkowski podkreślił znaczenie stabilności finansowej systemu oświaty. Zwrócił uwagę, że edukacja wymaga rozwiązań ponadczasowych, które nie będą zmieniane przy każdej nowej kadencji parlamentu. Poparł postulaty KSOiW i KROPS oraz wskazał, że zmiany dotyczące edukacji zdrowotnej wynikały przede wszystkim z kalendarza wyborczego, a nie z realnych potrzeb systemu. Podkreślił, że szkolnictwo publiczne powinno pozostać podstawą kształcenia, a decyzje o jego kształcie nie mogą być narzucane przez instytucje Unii Europejskiej. – „Unia Europejska nie może decydować i narzucać, jak ma wyglądać polska szkoła” – zaznaczył. Poseł zwrócił również uwagę na znaczenie wychowania patriotycznego w programie edukacyjnym polskich uczniów

Adam Kania: sprzeciw wobec ideologizacji

Adam Kania z Fundacji Twoje VETO podkreślił, że edukacja zdrowotna w obecnym kształcie stanowi próbę ideologizacji szkoły. – „Rodzice muszą mieć realną możliwość ochrony swoich dzieci przed treściami, które są sprzeczne z ich przekonaniami. Szkoła nie może być miejscem narzucania światopoglądu” – mówił. Kania zwrócił także uwagę na potrzebę stworzenia skutecznych mechanizmów prawnych, które zapewnią rodzicom prawo do decydowania o udziale dzieci w zajęciach.

Joanna Borowiak: prawa rodziców

Joanna Borowiak wskazała na niepokój rodziców dotyczący braku przejrzystości oraz trudności proceduralnych przy rezygnacji z zajęć. – „Rodzice muszą mieć pełną świadomość, jakie treści są przekazywane ich dzieciom i realną możliwość decydowania o udziale w zajęciach” – mówiła posłanka. Akcentowała konieczność zapewnienia pełnej transparentności w tym zakresie oraz rolę rodziców, którzy są pierwszymi wychowawcami i muszą mieć decydujący głos w sprawach wychowania.

Bartosz Kopczyński i Hanna Dobrowolska: autonomia nauczycieli

Bartosz Kopczyński wskazał, że nadmierna centralizacja odbiera nauczycielom swobodę pedagogiczną i oddala szkołę od społeczności lokalnych. Hanna Dobrowolska dodała, że potrzebne są wysłuchania publiczne i pełna jawność wprowadzanych zmian. – „Reprezentujemy ogromny głos społeczny. Nauczyciele i rodzice chcą realnej wolności wyboru” – podkreślała.

Jolanta Dobrzyńska: edukacja włączająca

Jolanta Dobrzyńska ostrzegła przed skutkami wdrażania edukacji włączającej, która w praktyce prowadzi do zamykania szkół specjalnych. Jej zdaniem takie działania ograniczają możliwość realnego wyboru dla rodziców i narażają dzieci ze specjalnymi potrzebami na brak odpowiedniego wsparcia. – „System nie jest przygotowany kadrowo ani organizacyjnie do takiej zmiany” – argumentowała.

Marek Puzio i Dariusz Kwiecień: prawo i wartości

Marek Puzio (Ordo Iuris) przedstawił analizę prawną wskazującą, że część zapisów nowych podstaw programowych może naruszać konstytucyjne prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Apelował o ustawowe zabezpieczenia i jasne wytyczne dla szkół.

Dariusz Kwiecień ze Stowarzyszenia Katechetów Świeckich mówił o marginalizacji lekcji religii i potrzebie utrzymania aksjologicznego charakteru szkoły.

Konfederacja Korony Polskiej: pluralizm i prawa rodziców

Teresa Pracownik i Dorota Kaczmarek (Konfederacja Korony Polskiej) krytykowały wprowadzane zmiany jako sprzeczne z wolą rodziców. Wskazywały, że rolą państwa powinno być zapewnienie pluralizmu i możliwości wyboru, a nie narzucanie jednej wizji wychowania.

Wnioski i rekomendacje

Podsumowując debatę, uczestnicy zgodzili się, że niezależnie od różnic politycznych, istnieje kilka wspólnych priorytetów:

  1. Godne wynagrodzenia i stabilne finansowanie oświaty jako gwarancja jakości edukacji.

  2. Autonomia nauczyciela i ograniczenie nadmiernej centralizacji systemu.

  3. Transparentność i poszanowanie praw rodziców przy wprowadzaniu nowych przedmiotów i treści programowych.

  4. Rzetelne konsultacje społeczne i wysłuchania publiczne przed wprowadzeniem istotnych reform, w tym zmian w podstawie programowej.

  5. Zachowanie pluralizmu i zapewnienie realnego wyboru w kształceniu dzieci

    o specjalnych potrzebach.

Organizatorzy – NSZZ „Solidarność” i Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły – zapowiedzieli kontynuację dialogu i przedstawienie wniosków z debaty w ramach dalszych prac nad strategią rozwoju polskiej szkoły.

Komunikat do pobrania

Solidarność

  • !!! RODO KLAUZULA INFORMACYJNA !!!
  • Zorganizowani mają lepiej
  • Deklaracja członkowska
  • Twoje prawa nauczycielskie
  • Twoje prawa pracownicze
  • Złote i Srebrne Odznaki SK
  • Wnioski o nagrody
  • ZASIŁKI I ZAPOMOGI - formularze
  • Statuetka "Przyjaciel Oświaty"
  • Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania
  • Komisja Krajowa
  • Historia Solidarności
  • Encyklopedia Solidarności
  • Archiwum solidarności
  • Informacje bieżące
  • Audycje radiowe
  • GALERIA ZDJĘĆ
  • Hymn SOLIDARNOŚCI
  • DROHOBYCZ - DARCZYŃCY

Informacje kontaktowe

Organizacja Międzyzakładowa NSZZ "Solidarność" Pracowników Oświaty i Wychowania w Rzeszowie

Adres:
ul. Bardowskiego 2/8
35-005 Rzeszów

Telefon:
(17) 853-53-91

komisja.nszz.rzeszow@gmail.com

Sztandar

bł. Natalia Tułasiewicz
Patronka Nauczycieli Polskich
http://blogoslawionanatalia.eu

Zobacz nasze galerie

20250422-104742
20180702_113546
20180511_094154
20171022_094312
20171013_112242
Oficjalna strona internetowa Organizacji Międzyzakładowej NSZZ "Solidarność" Pracowników Oświaty i Wychowania w Rzeszowie. Tutaj znajdziesz aktualne wiadomości o naszej działalności, akty prawne oraz inne ważne informacje.
  • Strona główna
  • Polityka plików cookies
© Copyright 2025

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookie między innymi do celów statystycznych. Aby dowiedzieć się więcej na temat naszej polityki prywatności kliknij tutaj.    Akceptuję