Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w sprawie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” negatywnie opiniuje projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Uzasadnienie
Przyjęcie ww. rozporządzenia spowoduje:
Zmniejszenie liczby godzin dydaktycznych i zwolnienia nauczycieli. Jeżeli wielu uczniów skorzysta ze zwolnienia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego, nauczyciele drugiego języka obcego lub łaciny stracą część etatów, co może skutkować redukcją zatrudnienia po „zakończeniu ruchu służbowego” lub koniecznością pracy w kilku szkołach. Ministerstwo (przyznaje to w ocenie skutków regulacji do projektu rozporządzenia) nie jest w stanie oszacować, jakiej grupy nauczycieli mogą dotyczyć zwolnienia i w jaki sposób dyrektorzy sfinansują odprawy, narażając tym samym organy prowadzące na dodatkowe koszty. Biorąc pod uwagę fakt, że liczba uczniów, których dotyczy projektowana zmiana, wynosi ponad 85 000, zwolnienia mogą dotyczyć od 3 500 do 4 000 nauczycieli, a koszt całkowity odpraw, może wynieść nawet ponad 100 mln zł.
Dezorganizację pracy szkół, w których uczniowie zrezygnują z nauki języka obcego w trakcie roku szkolnego. Dyrektor szkoły będzie zmuszony nie tylko przeorganizować pracę nauczycieli, ale również poszczególnych oddziałów, a być może i całej szkoły.
Ograniczenie kompetencji językowych uczniów. Uczniowie, którzy skorzystają ze zwolnienia, obniżą swoje kompetencje językowe w porównaniu do rówieśników uczących się drugiego języka obcego. Może to wpłynąć na ich przyszłe możliwości edukacyjne i zawodowe.
Problemy z wyrównywaniem różnic programowych. W przypadku rezygnacji z nauki języka mniejszości i konieczności powrotu do drugiego języka obcego lub łaciny, uczniowie będą musieli samodzielnie nadrabiać zaległości. Będzie to powodowało niepotrzebny stres i trudności w nauce.
Nierówności edukacyjne. Uczniowie z różnych grup mogą mieć nierówne szanse edukacyjne w zakresie nauki języków, co może prowadzić do podziałów w systemie szkolnym.
Dodatkowe obciążenie dla nauczycieli. Nauczyciele drugiego języka obcego lub łaciny mogą mieć trudności z integracją uczniów, którzy w trakcie roku szkolnego dołączają do zajęć i muszą nadrabiać materiał. Będą też musieli pomagać nowym uczniom w wyrównywaniu różnic programowych, co może zwiększyć ich obciążenie pracą bez dodatkowego wynagrodzenia.
Potencjalne obniżenie prestiżu języków obcych. Zniesienie obowiązku nauki drugiego języka dla wybranych grup może sugerować, że nie jest on istotnym elementem edukacji, co wpłynie na podejście uczniów do nauki języków w ogóle.
Niższą motywację uczniów. Uczniowie, którzy początkowo nie realizowali drugiego języka obcego, mogą być mniej zmotywowani do nauki, jeśli dołączą do zajęć w trakcie roku. Może to utrudniać prowadzenie lekcji i obniżyć ogólny poziom nauczania.
KSOiW zauważa dodatkowo, że w rozporządzeniu w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym MEN również nie wskazało źródeł finansowania zajęć języka mniejszości narodowej lub języka regionalnego oraz zajęć z historii i kultury danej mniejszości lub grupy etnicznej czy regionalnej, a to wskazuje, że prawdopodobnie założyło, że zajęcia te zostaną sfinansowane ze środków, które miałyby być przeznaczone na prowadzenie zajęć z drugiego obowiązkowego języka obcego.