Warszawa dn. 13 lutego 2025 r.
Szanowna Pani
dr Agnieszka Dziemianowicz-Bąk
Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” dotycząca projektu rozporządzenia Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” opiniuje negatywnie projekt rozporządzenia i stanowczo sprzeciwia się zaproponowanym w załączniku do rozporządzenia stawkom minimalnego wynagrodzenia zasadniczego pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej oraz w niektórych innych jednostkach organizacyjnych. Uważamy, że minimalne wynagrodzenie zasadnicze w każdej kategorii zaszeregowania powinno stanowić kwotę nie mniejszą niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalone dla pracowników zatrudnianych poza sektorem oświatowym, czyli obecnie 4666 zł brutto. Ustalenie minimalnego wynagrodzenia zasadniczego na poziomach zaproponowanych w załączniku, w poszczególnych tabelach prowadzi do patologii podczas zatrudniania tej grupy pracowników, ponieważ:
Pracownicy nie będący nauczycielami zatrudniani w szkołach i placówkach, którzy są objęci opiniowanym rozporządzeniem otrzymują wynagrodzenie niższe niż w szkołach samorządowych (stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych są na wyższym poziomie niż w proponowanych załącznikach i wynoszą ponad 4000 zł).
Znaczące różnice między minimalnym a maksymalnym wynagrodzeniem zasadniczym prowadzą do nierównego traktowania pracowników w zakresie wynagrodzenia, ponieważ zarówno w różnych, jak i tych samych placówkach pracownik, na tym samym stanowisku, wykonujący tę samą pracę, może otrzymać różne wynagrodzenie zasadnicze.
Dodatek za wysługę lat liczony jest od minimalnego wynagrodzenia zasadniczego, przez co każdy z pracowników, który otrzymuje wynagrodzenie zaproponowane w rozporządzeniu i ma prawo do maksymalnego dodatku za wysługę lat, traci miesięcznie kilkaset złotych w stosunku do pracownika zatrudnionego w szkole samorządowej.
Szkoły prowadzone przez poszczególne ministerstwa świadomie i z premedytacją „obchodzą” prawo oferując pracownikom wynagrodzenie zasadnicze niższe od minimalnego, uzupełniając je następnie dodatkowymi składnikami, takimi jak dodatek specjalny czy premia.
Skala zjawiska dotyczy 5240 pracowników niepedagogicznych w skali kraju, a to oznacza, że w przypadku spełnienia żądań KSOiW NSZZ „Solidarność”, deficyt budżetu państwa szczególnie mocno się nie zwiększy.