11 września br. odbyło się kolejne spotkanie grupy roboczej ds. kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli powołanej przy Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Spotkanie miało charakter roboczy, na jego wstępie przedstawiciele MEN odnieśli się do propozycji wniesionych na poprzednim spotkaniu przez Związki Zawodowe oraz Organy Prowadzące.
Ministerstwo Edukacji Narodowej w odniesieniu do złożonych wniosków przedstawiło planowane zmiany w przepisach rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli:
1) Określenie kwalifikacji do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna (nauczyciele przyrody, biologii, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie). Umożliwienie nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna przez zespół dwóch lub więcej nauczycieli.
2) Rozszerzenie możliwości zajmowania stanowiska nauczyciela edukacji dla bezpieczeństwa o osoby, które były albo są czynne zawodowo w zakresie zawodów ratowniczych i posiadają przygotowanie pedagogiczne.
3) Uzupełnienie przepisów w § 2 pkt 3 rozporządzenia w taki sposób, aby dotyczyły one wszystkich nauczycieli, którzy ukończyli studia przed 3 sierpnia 2019 r.
4) Rozważenia wymaga przygotowanie odrębnej definicji przygotowania pedagogicznego wymaganego od psychologów.
5) Uzupełnienie w § 3 rozporządzenia przepisów dotyczących kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotu muzyka lub plastyka w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych, o możliwość zajmowania tego stanowiska również przez osoby, które ukończyły studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na kierunku studiów, których program nie określał efektów uczenia się w kategoriach wiedzy i umiejętności obejmujących treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie odpowiednio muzyki lub plastyki i legitymują się odpowiednio dyplomem ukończenia szkoły muzycznej II stopnia, ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, liceum sztuk plastycznych, liceum plastycznego lub ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, i posiadają przygotowanie pedagogiczne do nauczania odpowiednio muzyki lub plastyki w zakresie i wymiarze określonym w § 2 pkt 5 lit. d rozporządzenia, potwierdzone świadectwem ukończenia takiego kursu wydanego przez publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, o której mowa w art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737).
6) Określenie w § 15 rozporządzenia wymagań kwalifikacyjnych do nauczania języka regionalnego w sposób umożlwiający ich potwierdzenie dyplomem ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich w zakresie języka regionalnego realizowanych w dowolnym czasie i zgodnie z przepisami dotyczącymi studiów (nie tylko na studiach prowadzonych zgodnie z obowiązującymi obecnie standardami kształcenia nauczycieli).
7) Przegląd i doprecyzowanie przepisów określających kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia, pedagoga specjalnego i psychologa w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych (§28, §35, §40). Ocena konieczności zastosowania przepisów przejściowych dla tej grupy nauczycieli.
8) W załączniku do rozporządzenia uaktualnienie wykazu egzaminów potwierdzających kwalifikacje do nauczania ze względu na zmiany, które zaszły w nazwach i zakresie egzaminów (zmiany zgłaszane przez podmioty organizujące egzaminy).
Kolejne spotkanie grupy roboczej ds. kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli zostało zaplanowane na I połowę października br.
KSOiW NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Wiesława Stec i Piotr Gwit.
Za Prezydium KSOiW – Wiesława Stec