PISMO INTERWENCYJNE dot. zmiany modelu finansowania zadań oświatowych
Środowisko oświatowe jest zaniepokojone ostatnimi doniesieniami o pracach w Ministerstwie Finansów nad aktem prawnym, zgodnie z którym nastąpi odejście od dotychczasowego finansowania szkół z subwencji oświatowej na rzecz modelu, w którym utrzymywanie oświaty stanie się zadaniem finansowanym w całości przez jednostki samorządu terytorialnego.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” stanowczo sprzeciwia się pomijaniu partnerów społecznych przy podejmowaniu tak ważnej decyzji. W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z normami konstytucyjnymi solidarność, dialog i współpraca partnerów społecznych oznaczają przede wszystkim obowiązek państwa podejmowania decyzji dotyczących ładu społecznego z udziałem związków zawodowych, organizacji pracodawców oraz innych organizacji społecznych. Celem prowadzonego przez te organizacje, przy udziale państwa, dialogu jest wyważenie ich interesów. Istotne znaczenie ma wymiar proceduralny komentowanej zasady. Wymaga on stworzenia prawnych podstaw do negocjacyjnego rozstrzygania sporów, form wymiany informacji, prezentowania własnych racji.
Powyższy sposób procedowania zmian w zasadach finansowania zadań oświatowych podważa sens rozpoczętych prac grupy roboczej ds. wynagrodzeń nauczycieli, która działa w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli MEN. Finansowanie zadań oświatowych jest ściśle związane z system wynagradzania nauczyli i oba te obszary funkcjonowania edukacji wzajemnie się przenikają i uzupełniają.
Biorąc pod uwagę powyższe, domagamy się szczegółowej informacji o decyzjach, jakie zostały podjęte w przedmiotowej sprawie przez resort finansów oraz udziału przedstawiciela Ministerstwa Finansów w pracach grupy roboczej ds. wynagrodzeń nauczycieli przy Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Z poważaniem
Zastępca Przewodniczącego KSOiW NSZZ „Solidarność”
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookie między innymi do celów statystycznych. Aby dowiedzieć się więcej na temat naszej polityki prywatności kliknij tutaj. Akceptuję